Tuesday, November 8, 2011

Bila waktu telah berakhir [Babak 1]



Pelakon:


Zul Huzaimi - Khalid

Siti Nurhaliza - Nur


Adi putra - Hadi

Nanu Baharudin - Nani

Syamsul Yusof - Syam

Ilyas Suhaimi - Adib
Mia Sara - Sara

Zul Ariffin - Adib (dewasa)

Siti Saleha - Sara (dewasa)




Latar masa: Tahun 2006.
Latar tempat: Di sebuah rumah banglo 2 tingkat.

Kawasan Perumahan Astana Jiwa - Kuala Lumpur.
------------------------------------------------------------
Lagu Intro: Allah Ya Nur - Opick



Dalam hitam kelam malam
Dalam sepi rinduku ya Allah

Suara rintih dalam dada
Dahaganya hati tanpa Mu
Ya Allah Ya Allah
Karna jiwa yang meronta
Hampa segala tanpa cahaya Mu

Ya Allah Ya Rohman
Ya Allah Ya Rohim
Subhanallah wabihamdihi
Subhanallah hil adzim...2x

Dalam lelah dalam resah
Dalam bimbang hilang arahku Zikrullah
Karena jiwa yang meronta
Hampa segala tanpa cahaya Mu

Allah Ya Nurul Adzim
Allah Ya Nurul Mukminin
Allah Ya Nurul Adzim
Allah Allah Ya Nur


----------------------------------------------

Babak 1 - (diruang tamu)

Diriwayatkan daripada Anas r.a katanya:


Rasulullah s.a.w bersabda: Hendaklah kamu bersahur kerana di dalam bersahur itu ada keberkatannya. [Bukhari & Muslim]


Seperti malam-malam yang lalu kawasan perumahan besar dan megah itu dingin, sunyi dan sepi. Seandainya sebatang jarum jatuh di atas jalan raya nescaya dentingnya akan jelas kedengaran. Begitulah diibaratkan keadaan seawal jam 5 pagi di Taman Astana Jiwa.

Dihujung jalan, sebuah rumah banglo 2 tingkat kelihatan terang benderang dilimpahi cahaya lampu neon. Itulah mahligai kediaman Nur, wanita yang baik peri budinya. Beliau tinggal disitu bersama suami tercinta, Khalid; jejaka berkumis nipis yang agak tampan dan 2 orang anak kecil yang comel bernama Adib dan Sara.

-----------------------------

Jarum jam di dinding menunjukkan ke angka 5 pagi. Bunyi deruman enjin kereta memasuki perkarangan garaj rumah menandakan kepulangan Khalid yang menghilang sejak semalam.

Khalid masuk ke rumah. Briefcase dicampaknya ke atas meja kecil ditengah ruang tamu seiring merebahkan diri di atas sofa empuk yang berwarna merah hati.

Nur yang sedar Khalid telah pulang pantas berlari-lari anak menuju ke ruang tamu untuk menyambut suaminya itu. Hampa bila melihat sekujur tubuh kaku di atas sofa. Fikiran tidak enak yang menerpa sejak semalam segera dia usir jauh. Tanggungjawab sebagai isteri wajib dia laksanakan sebaiknya.

Nur: Abang, kita sahur sama ye?

Nur memegang tangan khalid yang hangat itu. Dikucupnya lembut dan terus membuka stokin Khalid. Khalid diam tidak menyahut.

Nur: Abang... (perlahan menggerakkan kaki khalid)...dah pukul 5 lebih ni takut tak sempat sahur pulak. Nur risau kalau abang tak makan nanti gastrik abang datang balik. (lirih suara Nur).

Khalid: Hmmm....kau makanlah dulu dengan anak-anak. Aku dah makan tadi! (Khalid merengus. Memeluk tubuh seraya memusingkan badan membelakangi Nur).

Nur: Abang, Nur ada masak gulai ikan patin kesukaan ab......

Khalid: Ehh! cuba jangan kacau boleh tak? Kepala aku tengah sakit ni. Nak makan, makan aje lah! Ikan patin ke ikan tenggiri ke ikan duyung ke ada aku kisah? Serabut otak tau tak.. Abangg...abanggg... Abang kejadahnya pagi-pagi nie! Dah, pegi sana makan. (Meninggi suara khalid memarahi Nur).

++ Live.Life.Cool ++

0 comments:

 

Popular Posts

Followers

About Me

My photo
Love Purple and Maroon. Meluah kata kadang tidak semudah yang difikirkan. Pabila berbicara, banyak hati yang perlu dijaga sehingga ada kalanya kita terpaksa mengabaikan perasaan sendiri. Terkadang bila ingin meluah, lidah kelu untuk melontar butir kata. Gembira, marah, merajuk, suka, duka semuanya dipendam. Keterbatasan emosi membuat kita kerap menyimpan rasa dalam hati. Lantas ruang kecil ini aku jadikan satu medium untuk aku meluah rasa dan idea. Bahkan aku harap agar setiap emosi yang mewarnai diri ini akan menjadikan hidup aku lebih bermakna untuk aku kenangi sebagai kisah klasik yang indah.

Sofie's Mind Copyright ©. Designed by Whitey Mommy